Ondernemingsplan

Ondernemingsplan


Een ondernemingsplan is een omschrijving van het bedrijf dat je wilt gaan opzetten. In dit plan beschrijf je

1.  Jouw bedrijfsidee

(hoe ziet jouw bedrijf eruit), de markt (welke producten of diensten ga je aanbieden in welke branche), potentiële klanten (op wie ga je je richten) en mogelijke concurrenten. En, heel belangrijk, je verdienmodel.  

2. Wie ben jij en wat is je idee?

Naast een overzicht van jouw persoonsgegevens (contactgegevens en relevante opleidingen en werkervaring) geef je inzicht in jouw competities en motivatie: waarom wil je ondernemen en in welke behoefte ga jij voorzien? Wat is je idee en waarom lijkt jou dit een goed idee? Dit is jouw kans om je te presenteren! Geef daarnaast ook antwoord op vragen als:
• Start je alleen of met anderen?
• Neem je personeel in dienst?
• Waar vestig je je bedrijf?
• Ben je naast ondernemer ook nog in loondienst?
• Heb je vergunningen nodig?
• Wat besteed je uit?
• Hoe regel je je pensioen?

3. De markt

Hier beschrijf je je doelgroep, je concurrenten en de ontwikkeling van de markt. De meeste ondernemers maken in hun ondernemingsplan een SWOT-analyse en voegen ook de resultaten van hun marktonderzoek toe. De SWOT-analyse is een overzicht van kansen en bedreigingen in de markt en sterktes en zwaktes van jouw onderneming.
Schrijf je een ondernemingsplan voor de horeca of een winkel? En ben je op zoek naar een geschikte locatie voor jouw bedrijf? Dan wil je vast graag weten waar jouw klanten en concurrenten zich bevinden. De Locatiescan van de Kamer van Koophandel geeft je inzicht in het aantal inwoners, herkomst, het aantal concurrenten, overlevingskansen en het aantal mogelijke nieuwe klanten van het door jou gekozen gebied. Handig om je keuze voor een locatie te kunnen onderbouwen.

4. Marketingplan

Je wilt dat klanten voor jouw bedrijf kiezen en niet voor de concurrent. In je marketingplan beschrijf je hoe je van plan bent je klanten te werven en hoe je inspeelt op de concurrerende markt. Ook de marketingmix komt hier aan bod: je product of dienst, plaats, promotie en de prijs die je ervoor vraagt. Hiermee vertaal je jouw plannen naar de praktijk.  

5. Financieel plan

Het financieel plan helpt je inzien of je bedrijfsidee haalbaar is. Daarbij is het een onmisbaar gedeelte voor eventuele investeerders. Naast een business model, omzetverwachting en de liquiditeitsbegroting maak je in je ondernemingsplan ook een overzicht van al je kosten. Denk aan kosten voor de huur van een pand of kantoorruimte, inkoop van verkoopproducten of salarissen.

6. Algemene zaken

Hier komen alle zaken te staan die belangrijk zijn voor jouw onderneming en die je nog niet vermeld hebt. Heb jij een briljant idee voor een nieuw product en wil je hier octrooi of patent op vragen of ben je van plan om jouw product of dienst in het buitenland te gaan leveren? Dan is het belangrijk om dit te vermelden. Dit geldt ook voor een eventueel concurrentie- of relatiebeding voor (toekomstige) zakenrelaties of medewerkers. Laat zien dat je over alles hebt nagedacht, zelfs over bijvoorbeeld het checken van het bestemmingsplan indien je een bedrijf aan huis wilt starten.