De Ideale Klant is onderdeel van je doelgroep en, als je die hebt, van je Niche.
Je doelgroep is vaak een brede omschrijving met demografische gegevens. Bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, woonplaats (vrouwen van 50+ die in de Randstad wonen)
Binnen die doelgroep kun je toespitsen door nog enkele externe factoren toe te voegen, waardoor je uit je doelgroep een Niche selecteert Bijvoorbeeld vrouwen van 50+, die in de Randstad wonen en die een service aanbieden.
Je Ideale Klant valt binnen deze Niche en heeft daarbij nog enkele persoonlijke factoren waardoor jij graag met deze klant werkt, zoals motivatie/missie, normen en waarden en overtuigingen. En vaak ook door bepaalde karaktereigenschappen.
Waarom een ideale klant?
Waarom op zoek naar een Ideale Klant? Hoe beter jij en je klant bij elkaar passen hoe sneller en grotere resultaten ze zal behalen.
Maar het belangrijkste is dat als je een ideale klant hebt omschreven het veel gemakkelijker wordt om je marketing te richten en om klanten te werven.
Ga maar na, waar zou jij je door aangesproken voelen? 1. Ik help vrouwen van middelbare leeftijd die een coachingbiz hebben 2. Ik help vrouwen van middelbare leeftijd die met hun coachingbiz medewerkers in de zorg willen bevrijden van hun stress en die zelf graag een biz zonder stress willen hebben.
Doelgroep en Niche worden bepaald door externe factoren. Ideale Klant door interne factoren: motivatie, normen en waarden, overtuigingen, karaktereigenschappen