Zo vind je de Ideale Klant

Zo vind je de Ideale Klant

De Ideale Klant

Zit je te wachten en komt de ideale klant maar niet?

Misschien beseft jouw ideale klant niet dat ze bij jou moet zijn, dat jij het ideale product hebt of de ideale leverancier van de ideale dienst bent.

In dit artikel leg ik uit wie de Ideale Klant is en wie niet. En ik geef aan wat de reden kan zijn dat je nog steeds zit te wachten op deze ideale klant.

Kenmerken

De ideale klant is iemand waar jij graag mee werkt omdat ze open staat voor wat jij te bieden hebt. Als je coach bent dan is het fijn om te werken met mensen die bereid zijn om jouw adviezen in de praktijk te brengen en de resultaten daarvan te ervaren. Als je een digitale cursus aanbiedt dan is de cursist die jouw cursus helemaal afmaakt en iets doet met het geleerde een ideale klant. En als je tastbare producten aanbiedt dan is degene die laat merken dat ze blij is met de aankoop en terug komt om nog meer producten te kopen een ideale klant.

Daar doe je het voor.

Dat wil niet zeggen dat bijvoorbeeld een coaching-klant die moeite heeft met het in de praktijk brengen van jouw adviezen opeens niet meer een ideale klant is. Dat hangt er vanaf of de reden dat deze klant jouw adviezen niet in de praktijk brengt ook binnen jouw coaching valt. Zo ja, dan ga je die belemmering aanpakken en zal deze klant resultaten gaan boeken. Ideaal dus. Zo niet, dan zul je deze klant doorverwijzen.

Een ander voorbeeld: de cursist die jouw cursus niet tot het einde toe volgt en afmaakt. Is zij nu meteen geen ideale klant meer? Het hangt er maar helemaal van af wat de reden is dat ze de cursus niet afmaakt. Misschien is alleen het eerste deel van de cursus interessant voor haar en heeft ze gekregen wat ze zocht. Ideaal dus. Komt ze er gaandeweg achter dat de cursus niet aansluit bij haar behoefte dan zal ze een andere cursus gaan zoeken.

Waarom geef ik deze voorbeelden? Je wilt toch zeker alle klanten behouden?

Nee, het is op zijn zachts gezegd helemaal niet leuk om klanten te hebben die niet vinden wat ze zoeken, die niks doen met jouw adviezen, die geen resultaten boeken of een stap verder komen. Dat soort klanten zijn alleen maar gewenst als je louter voor de omzet gaat. En ga jij dat? Of heb je een biz vanwege een passie en een missie?

De ideale klant is dus fijn om mee samen te werken. Er is een wederzijdse klik en successen van de klant maken jou blij. En . . . de ideale klant betaalt graag voor je producten.

Wie is de ideale klant?

Om te beginnen heb je voor je product een doelgroep. Vaak een logische doelgroep.

Als je zijwieltjes voor een kleine fiets verkoopt zal dat voor een kinderfiets zijn. De koper van dergelijke wieltjes zal een ouder of een grootouder zijn van een kind dat gaat leren fietsen. Het kind dat straks een fiets met zijwieltjes heeft is dus niet de klant.

Als je een cursus verkoopt over hoe je een Weggever maakt, dan zal je klant uit de groep kleine ondernemers.

Als je coach bent die haar klanten helpt om klachten bij de overgang weg te nemen, zal de doelgroep bestaan uit vrouwen in de overgangsleeftijd.

Een doelgroep is erg ruim en het is lastig om binnen een zo grote ‘markt’ op te vallen.

Bepaal welke specifieke kenmerken van je klant er nog meer zijn.

Zodat je binnen de grote en ruime doelgroep een niche kunt omschrijven

Aangezien klanten liever naar een specialist gaan dan naar een alleskunner, zul je met een goed omschreven niche sneller opvallen bij je ideale klant en daardoor meer klanten trekken.

Zo zul je meer klanten krijgen als je zijwieltjes verkoopt in een bepaalde regio en de montage daardoor voor je klant kunt doen.

Je zult meer cursussen verkopen over het maken van een weggever als je aangeeft dat de cursus met name gemaakt is voor non-techies.

En je zult meer coaching-klanten krijgen als je aangeeft dat je specifiek oplossingen biedt aan vrouwen die al meer dan drie jaar last hebben.

Zowel de doelgroep als de niche worden bepaald door kenmerken en factoren die buiten de persoon liggen.

De ideale klant is onderdeel van je niche, maar heeft een aantal persoonlijke factoren waardoor jij graag met deze klant werkt, zoals karaktereigenschappen, motivatie, normen, waarden en wereldbeeld.

Hoe vind jij deze ideale klant of hoe vind de ideale klant jou?

Het moet meteen duidelijk zijn wie jij tot je ideale klant rekent. In je marketing, je website teksten, je mailings en in je pitch moet je duidelijk aangeven voor wie je werkt. Naast enkele externe factoren (doelgroep en niche) geef je ook enkele persoonlijke factoren (ideale klant) aan.

Naast de omschrijving van klant eigenschappen helpt het ook om uitgebreid de te behalen resultaten te omschrijven.

En als derde moet je jouw marketing op de juiste plek doen.

Ik zal de voorbeelden met deze drie tips uitwerken.

“Wilt u uw kind leren fietsen zonder er zelf achteraan te hollen? Kom bij ons langs met de kinderfiets en wij monteren meteen uw zojuist gekochte zijwieltjes. Snel en gemakkelijk”.
Deze boodschap als advertentie in een plaatselijk dagblad en niet op tv.

“Maak nu zelf een weggever om nieuwe inschrijvers op je mailinglijst te krijgen. Bij de cursus krijg je 3 templates voor 3 verschillende weggevers die je alleen nog hoeft te vullen met je eigen inhoud. Ook zit er een handleiding bij voor het koppelen van de weggever aan een mailinglijst provider. Na deze cursus staat alles in de startblokken, marketing zonder moeite kan beginnen”. Dit aanbod op een website van een marketingcoach of tijdens een ondernemersnetwerk en niet in de buurt-facebook-groep.

“Na drie jaar klachten eindelijk hiervan verlost zijn? Danielle X kan haar geluk niet op en durft weer zonder gêne naar feestjes”. Dit aanlokkelijke vooruitzicht in een damesblad dat vooral door vrouwen in de middelbare leeftijd wordt gelezen en niet op Instagram als je daar alleen jonge volgers hebt.

Conclusie

Volg de weg van Doelgroep naar Niche door het toevoegen van externe factoren en vervolg de weg van Niche naar Ideale Klant door het toevoegen van persoonlijke factoren.

Versterk het geheel met een omschrijving van de te behalen resultaten.

Zorg ervoor dat je een marketing techniek kiest die past bij jouw ideale klant, en bij jou.

 

In de Free Resources Library vind je een lijst met Marketingtechnieken en ook een Werkblad om snel je Ideale klant te vinden.

Geen toegang tot de FRL?

Meld je hier aan voor de gratis materialen in de Free Resources Library.

 

ps waar ik ‘product’ schrijf bedoel ik ook ‘dienst of service’

foto Zero Take
Over de schrijver
Business Coach en specialist in simpele en succesvolle marketing voor solopreneurs
Reactie plaatsen