Schrijven in je eigen stijl, hoe doe je dat?

Schrijven in je eigen stijl, hoe doe je dat?

Schrijven in je eigen stijl, jezelf zijn, wie wil dat nou niet?

En als solopreneur wil je daarbij ook herkenbaar zijn.

Maar zodra je gaat schrijven neemt de algemene “schrijfstijl” de overhand terwijl je eigenlijk in “praatstijl” wilt schrijven.

Ik leg uit hoe je je eigen stijl kunt toevoegen aan je schrijfstijl zodat je persoonlijk en zichtbaar wordt.

Waarom persé schrijven in je eigen stijl?

Schrijven in je eigen stijl heeft grote voordelen. Hierboven noemde ik al dat je dan zichtbaarder bent als persoon. Jij schrijft, met jouw manier van uitdrukken, jouw woorden, jouw zinswendingen en jouw grapjes. Alsof je tegen de lezer praat of zelfs met de lezer in gesprek bent.

Dat leest lekker, dus zal de lezer niet zo snel afhaken.

Onpersoonlijk geschreven informatie kan de lezer ook uit boeken halen. En een boek (papier of e-book) kun je even opzij leggen. Als je de inhoud wilt verwerken of toepassen, als je moet bent van het lezen, of als er iets tussen komt.

Maar als jouw content, waar ik er nu van uitga dat deze niet heel lang is zoals een blogartikel, een videootje of een social media post, dus als jouw content opzij gelegd wordt dan is de kans heel groot dat het niet meer opgepakt wordt.

Met schrijven je eigen stijl hou je de lezer vast.

Met schrijven je in je eigen stijl komt jouw mening beter tot uiting.

Want hoe officiëler je schrijft, hoe minder de lezer gelooft dat het jouw eigen mening is. Dat wat je schrijft wordt gezien als een herhaling van wat de gangbare mening is, of een herhaling van wat de guru’s te vertellen hebben.

En zelfs al is dat zo, dan is het nog steeds heel belangrijk voor de lezer om te weten dat het ook jouw mening is. Niet een oppervlakkige herhaling, maar een serieuze mening en instemming met de mening van een ander.

Een heel ander voordeel van schrijven in je eigen stijl ligt in het feit dat lezers jouw woorden gaan waarderen. Dat kan positief of negatief zijn. Maar als jij hetzelfde klinkt als je concurrenten gaan klanten eerder vergelijken op prijs

De voordelen van schrijven in je eigen stijl

  • Het grootste voordeel van schrijven in je eigen stijl is dat je daarmee je autoriteit vergroot. Je status als expert
  • Want je wordt niet gezien als naprater
  • Je bent herkenbaar, je steekt af tegen de concurrenten
  • Je bent goed te volgen en daarom wordt je goed gevolgd
  • De afstand tussen jou en de lezer wordt kleiner
  • Klanten kopen eerder als ze een klik met je voelen

Hoe weet je nu wat jouw eigen stijl is?

Bij het hebben van een eigen stijl komt iets meer kijken dan alleen jouw ‘praatstijl’ gebruiken.

In jouw eigen stijl is het belangrijk dat jouw waarden terugkomen, dat de kwaliteit die jij wilt uitdragen zichtbaar is, dat het in overeenstemming is met de brand van jouw biz, dat het eenduidig is.

Maar ook dat je de juiste woorden gebruikt.

Een grote valkuil is het gebruik van vaktermen. Die zijn voor jou vaak heel gewoon, maar een lezer kent ze meestal niet.

Gebruik de woorden die de lezer zelf zou gebruiken. Doe daar onderzoek naar. Zegt een lezer “mijn winst is kleiner dan mijn onkosten” of zegt een lezer “ik verdien niet genoeg met mijn biz”, of “ik kan niet leven van mijn zaak”.

Ik heb een werkblad voor je gemaakt waarmee je jouw eigen stijl scherper kunt neerzetten.

Je vindt het werkblad in de Free Resources Library

Schrijven in je eigen stijl is een bewustwordingsproces van iets wat je allang weet van jezelf

Breng het nu bewust naar buiten.

Zet het in als Marketing-tool!

P.S. Vergeet niet het werkblad te downloaden

P.S.2 Heb je een artikel dat je wilt laten reviewen op stijl? Stuur het per e-mail naar me toe

Foto John Jennings

Schrijven in je eigen stijl heeft een heleboel voordelen. Je bent herkenbaar. Je wordt geloofd, want je klinkt niet als een naprater. Lezers kunnen zich gemakkelijker identificeren en zullen dan eerder kopen.Schrijven in je eigen stijl heeft een heleboel voordelen. Je bent herkenbaar. Je wordt geloofd, want je klinkt niet als een naprater. Lezers kunnen zich gemakkelijker identificeren en zullen dan eerder kopen.Schrijven in je eigen stijl heeft een heleboel voordelen. Je bent herkenbaar. Je wordt geloofd, want je klinkt niet als een naprater. Lezers kunnen zich gemakkelijker identificeren en zullen dan eerder kopen.
Over de schrijver
Business Coach en specialist in simpele en succesvolle marketing voor solopreneurs
Reactie plaatsen