10 Tips om meer gedaan te krijgen als Solopreneur: Tip 2 Achterom kijken om vooruit te komen

10 Tips om meer gedaan te krijgen als Solopreneur: Tip 2 Achterom kijken om vooruit te komen

Achterom kijken om vooruit te komen

10 Tips om meer gedaan te krijgen als Solopreneur is een serie van 10 artikelen waarin ik iedere keer 1 tip uitgebreid behandel

 

“Kijk voor je!” riep mijn moeder regelmatig als ik gezellig op de fiets wat met haar wilde kletsen.

Achterom kijken is gevaarlijk als je op de fiets zit of in de auto of over het algemeen in het verkeer.

Maar als je vooruit wil komen met je biz, als je meer gedaan wilt krijgen in een bepaalde hoeveelheid tijd, als je los wilt komen van zaken die weinig bijdragen, dan is achterom kijken om vooruit te komen een must.

Achterom kijken over een langere termijn, de analyse

Je kunt achterom kijken naar bijvoorbeeld het afgelopen jaar of naar het afgelopen kwartaal.

Werk aan de winst

Kijk eens naar de producten die je had. En met product bedoel ik ook een dienst of een service.

Welke van die producten leverden winst op? Het werk dat je er voor hebt gedaan was dus zeker de moeite waard.

Welke producten leverden niet of nauwelijks winst op terwijl je er wel werk voor hebt verzet? Hier kun je je afvragen of je dit blijft voortzetten.

Misschien heb je ondertussen ook nieuwe ideeën ontwikkeld en kun je beter je tijd daar aan gaan besteden.

Kijk terug naar wat in het afgelopen jaar winst opleverde en zet dat voort. Kijk naar wat weinig aan de winst bijdroeg en stop ermee. En welke wijzigingen of nieuwe ideeën kun je opstarten?

Werk aan je bedrijf

Hoeveel tijd heb je gebruikt om aan je bedrijf te werken? En wat doe je dan?

Kijk eens naar de opsomming van taken hieronder en bekijk voor jezelf hoeveel tijd je met die verschillende taken bezig bent geweest.

  1. Projecten, zoals werk voor klanten, producten verbeteren of vernieuwen, campagnes en lanceringen enzovoort
  2. Promotie, zoals acquisitie, zichtbaarheid vergroten en autoriteit verhogen
  3. Taken die echt gedaan moeten worden, zoals antwoord geven op vragen van klanten en prospects of bezig zijn met social media
  4. Optimaliseren van bijvoorbeeld je website, bepaalde designs of je schrijfkunst

De taken die bij 1 en 2 staan zijn taken die veel meer opleveren voor je biz dan de taken die bij 3 en 4 staan.

Klopt dat ook met de tijdsinvestering in deze taken? Of ben je bijvoorbeeld veel te lang bezig geweest met je website?

Werk met focus

Weet jij van jezelf wanneer je lekker gefocust kunt werken?

Die focus hangt af van hoe je energie is op bepaalde momenten, maar ook hoe je omgeving jou ‘toelaat’ om lekker door te gaan.

Ikzelf werk het lekkerste in de ochtenduren. Vanaf dat ik opsta tot de lunch.

Maar heel veel vergaderingen worden om 10:00 uur in de ochtend gepland. Weg is mijn focus-moment voor die dag.

Ik probeer dan ook altijd om een tijdstip op de middag af te spreken. Een vergadering gaat me buiten mijn focus-tijd prima af. Maar een blogpost schrijven, een product ontwikkelen of me verdiepen in een vraag van een klant, daar heb ik echt de ochtend voor nodig.

Het achteromkijken over een langere termijn geeft je inzicht in de grove toewijzing van projecten en soorten werk in je tijd.

Achterom kijken over een korte termijn, de analyse

Achterom kijken over een korte termijn geeft je heel gedetailleerd inzicht in hoe je je week of je dag plant en waar precies de tijdvreters zitten.

Met achterom kijken naar een korte termijn bedoel ik dat je wekelijks even kijkt hoe je afgelopen week gegaan is:

Wat stond er op je takenlijst en wat heb je daarvan kunnen doen?

Wat stond er niet op je takenlijst maar heb je wel gedaan en waarom?

Wat is de reden dat je niet alles hebt gedaan dat op je takenlijst stond (bv het was te veel, ik had niet voldoende informatie, de taken die ik wel deed kostten veel meer tijd dan ik dacht, ik werd erg vaak gestoord, enz)

Hoeveel tijd heb je moeten besteden aan onverwachte zaken die beslist gedaan moesten worden?

Op welke dagen was je op je best en op welke niet? Was daar een reden voor?

Waardoor liet je je afleiden en op welk moment? Was de afleiding welkom of heb je er achteraf spijt van?

Terugkijken naar de vorige week levert je veel informatie op over wat er gebeurt met je tijd en je energie. Maar ook wat en hoe je anders moet gaan plannen en verdelen.

 

Met achterom kijken maak je een analyse van je gedrag en je tijdsinvestering en hoe deze twee in verhouding staan met groei, winst en je succesvol voelen.

Na de analyse komt het proces van verbeteren.

Wat blijf je doen zoals je het deed? Omdat het de winst ten goede komt, omdat jij je er lekker bij voelt.

Wat ga je verbeteren of veranderen? Bijvoorbeeld ‘vrije’ tijd inplannen zodat er altijd ruimte is voor onverwachte zaken.

Waar hou je beslist mee op?

En welke nieuwe productiviteitstechniek ga je inzetten?

 

SUCCES!

 

 

Photo by David Marcu
Over de schrijver
Business Coach en specialist in simpele en succesvolle marketing voor solopreneurs
Reactie plaatsen