Help ik moet aan marketing doen! Hier zijn 4 stappen die je als eerste moet zetten
Wist je dat bijna 60% van de (kleine) ondernemers lukraak begint met de een of andere populaire marketing techniek?
Ja, meer dan de helft!
En als dat dan nauwelijks iets oplevert (en vaak wel iets kost) houden ze teleurgesteld op “Marketing is niets voor mij”.
Ben jij een solopreneur die niet weet waar te beginnen met marketing?
Lees verder!
Marketing is meer dan enkele technieken
En dan bedoel ik niet dat je veel meer moet gaan doen. Ik bedoel dat er een paar grondbeginselen op orde moeten zijn om de marketingtechniek die je gekozen hebt tot een succes te maken. Er is dus iets meer nodig dan alleen een paar technieken. Er gaan een paar stappen aan vooraf die je maar één keer hoeft te zetten.
Ik leg je precies uit welke 4 stappen dat zijn en wat je in iedere stap moet doen
1. Bepaal voor wie en met wie jij wilt werken
2. Vertel waarom klanten bij jou moeten zijn
3. Maak een duidelijk en aantrekkelijk aanbod
4. Kies een marketingtechniek die je van nature goed afgaat
Stap 1 Bepaal voor wie en met wie jij wilt werken
Eigenlijk gaat het er niet zozeer om met wie jij wilt werken, maar om welke
problemen die een bepaalde groep mensen heeft, jij kunt oplossen.
Zo ben ik mijn Marketing Zonder Moeite niet begonnen om met ondernemers te werken. Nee ik ben MZM begonnen omdat ik zag dat klanten krijgen voor veel kleine ondernemers een probleem was. Ze wisten niet waar te beginnen, hadden er geen zin in en wilden er al helemaal geen tijd in steken.
En ik had een oplossing voor dat probleem.
Is een groep mensen met een bepaald probleem of wens dan een doelgroep?
Nee dat is de omschrijving van een grote algemene doelgroep.
Als je binnen een grote algemene doelgroep mensen kunt helpen die heel specifieke problemen hebben of heel specifieke wensen, dan kun je spreken over jouw doelgroep.
“Everyone is not your customer” Seth Godin
“Een niche maakt je rijker” Selma Mulder
Stap 2 Vertel waarom klanten bij jou moeten zijn
Dit blijkt best moeilijk te zijn. Als ik een ondernemer ontmoet en vraag wat ze doet, dan krijg ik meestal een uitleg van wat ze doet (en dus niet van wat ze bewerkstelligt). “Ik ben business coach” of “Ik ben grafisch vormgever” of “Ik geef Tai Chi lessen”.
Eerlijk gezegd interesseert het niemand wat je doet of hoe je het doet. Wat iemand wel interesseert is welke problemen jij oplost, welke wensen jij helpt realiseren.
“Ik weet niet hoe met marketing te beginnen”, of “Ik heb een mooi logo en visitekaartjes nodig”, of “Ik voel me zo gespannen”.
Wat jij doet is mensen helpen de overgang te maken van een ongewenste situatie naar een gewenste situatie. En welk vervoermiddel je daarvoor gebruikt is voor de doelgroep minder belangrijk.
Dus nu wordt het antwoord op de vraag “Wat doe jij?” heel anders.
Wat doe jij?
“Ik help kleine ondernemers om op een simpele manier hun marketing te doen zodat ze meer klanten krijgen”, of
“Ik help je om een beeldmerk, een logo, voor jouw bedrijf te maken zodat je gemakkelijk herkenbaar bent”, of
“Via mijn lessen leer je je te ontspannen en soepeler te bewegen, zodat je minder moeite hebt met …. “.
Als je deze twee stappen hebt gezet, wordt het al een stuk gemakkelijker om je potentiële klanten te bereiken. Omdat die potentiële klanten niet zelf hoeven te bedenken wie of wat hen kan helpen.
Denk maar eens aan de keren dat jij ergens mee zat, bijvoorbeeld pijn in je onderrug (ik zeg maar wat).
Je gaat googelen om te kijken wat je er aan kunt doen, wie jou kan helpen er weer vanaf te komen. Dan zoek je toch zeker op ‘pijn in onderrug’ en niet op ‘manuele therapie + fysiotherapie + orthopedie + enz …’!
Dus, wil je gevonden worden dan moet je vertellen welke problemen je oplost en welke wensen je in vervulling laat gaan.
Stap 3. Maak een duidelijk en aantrekkelijk aanbod
Stel je eens voor dat je een nieuwe pantalon wilt gaan kopen. Je loopt door een winkelstraat. Je bekijkt het aanbod in de etalages van de winkels. Toevallig is het uitverkoop en sommige winkels hebben ze een bord in de etalage waarop staat “SALE alle broeken halve prijs!”.
Toch ga je niet iedere winkel binnen. Want behalve het bord bekijk je ook de etalagepoppen met voorbeelden van wat de winkel te bieden heeft.
De winkels die jeans uitstallen loop je voorbij want dat zijn geen pantalons.. De winkels met sportieve kleding loop je ook voorbij. Je bent dus bezig om te bepalen aan de hand van wat je ziet in de etalage of het voor jou interessant is om binnen verder te kijken.
En zo moet de etalage van jouw bedrijf, jouw website bijvoorbeeld, duidelijk laten zien wat je te bieden hebt.
En wat is dan een aantrekkelijk aanbod?
Welke van de twee aanboden (A of B) is het meest aantrekkelijk voor iemand die zich erg gestresst voelt en daar vanaf wil.
A. Ik bied HUPSA-lessen waarmee je leert om je minder gestresst te voelen.
B. In 7 lessen van je stressgevoel verlost met mijn HUPSA-lessen.
Of
A. HUPSA-lessen voor paren.
B. HUPSA-lessen voor paren, op Valentijnsdag voor de helft van de prijs!
Laat je fantasie de vrije loop, maar zorg er wel voor dat je alles wat je aanbiedt ook werkelijk kunt waarmaken.
Stap 4. Kies een marketingtechniek die je van nature goed afgaat
Alle marketingtechnieken zijn goed of zelfs prima. Maar niet voor jou.
Ja ik weet dat er iedere keer nieuwe ‘kanalen’ opduiken om je boodschap te brengen. Of dat bepaalde technieken een poosje populair zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat dat ook de kanalen en technieken zijn waar jij goed mee tevoorschijn komt. Wil je jouw marketing opzetten met weinig moeite? Kies dan een kanaal en/of een techniek die je van nature goed afgaat.
Misschien is het een techniek die niet zo populair is. Maar wat denk je dat beter scoort. Een populaire techniek waar jij je voor in bochten moet wringen en waar je veel stress aan oploopt, of een weinig populaire techniek waar je jezelf kunt zijn en waar je ook nog eens plezier aan beleeft.
Je kiest dus een marketing techniek die bij jou past, zodat jij goed uit de verf komt. En je kiest een kanaal dat bij je klanten past, omdat zij dat kanaal gebruiken, omdat ze daar te vinden zijn.
Je snapt wel dat het voor een winkel in kleding handiger is om een etalage in een populaire winkelstraat te hebben dan om 4x per dag een foto te twitteren.
Andere voorbeelden: een levenscoach zal eerder klanten vinden via een vis-a-vis kanaal zoals netwerken dan via Pinterest, terwijl een marketingcoach juist weer wel gebruik kan maken van kanalen die vooral online zijn.
Wil je meer weten over hoe je een marketing techniek kiest die bij jou past?
Lees dan mijn artikel “ Jouw Beste Marketingtechniek”
Ziezo
Je hebt bepaald met wie je graag wilt werken en wat je voor haar kan betekenen, Je hebt een ‘etalage’ waar potentiële klanten het eindresultaat kunnen bekijken.
Je hebt een aanbod dat een serieuze klant niet kan laten schieten
En je hebt een manier om prospects te bereiken waarbij je prima uit de verf komt.
Je bent dus begonnen!
Grote foto: Daniel von Appen