7 redenen om van je concurrenten te houden

 Ik hou van concurrenten! Van mijn concurrenten wel te verstaan.

Dat vind je misschien wel raar. Concurrenten zijn toch lastig?
Ze pikken een stuk van je omzet in
Ze gaan er met je klanten vandoor
Ze doen het beter dan jij (. . ! . . .)
Ze maken het wel heel lastig om je te onderscheiden.

Nou nee dus

Je kunt jouw concurrenten fantastisch goed gebruiken om klanten te krijgen en je te onderscheiden. Concurrenten nemen je een enorme hoop werk uit handen.
Niet omdat ze “jouw” klanten bedienen, maar omdat ze voor de marketing al een heleboel hebben gedaan waar jij je voordeel mee kunt doen. Hier zijn 7 redenen om van je concurrenten te houden.

Geen tijd om het hele bericht te lezen? Download dan hier de pdf met de 7 redenen op een rijtje

1. Waar concurrenten zijn, daar is een markt

Om te beginnen hebben je concurrenten een markt ontdekt en ontsloten. Stel je eens voor hoe het zou zijn als jij een fantastisch product hebt, maar niemand in de wereld heeft ooit een behoefte gehad om jouw product te gebruiken. Geen mens wist dat ze een probleem hadden, laat staan dat er een veel mooiere situatie mogelijk is.

Een voorbeeld uit mijn Efficiënt Werken trainingen: Daar leer ik de deelnemers hoe ze de e-mailstroom kunnen kanaliseren en verminderen zodat ze nooit meer een overvolle inbox hebben met de bijbehorende stress. En niemand vond het een ‘probleem’ dat e-mail in de inbox binnen komt. Want iedereen heeft een inbox waar alle email in binnenkomt, dat lijkt dus normaal. Zodra de deelnemers leren hoe het anders kan, zien ze het wel als probleem  (waar een oplossing voor is) en sterker nog, ze vertellen het hun collega’s die ik dan weer in mijn volgende training krijg.

In een wereld met concurrenten is het dus honderd procent zeker dat er een markt voor jouw product is. En dat klanten dat probleem beseffen en er een oplossing voor willen.

2. Concurrenten laten een stuk van de markt links liggen

Dat klinkt heel raar, maar het is heel natuurlijk.

Je kunt niet iedereen bedienen. Want dan bedien je niemand. De ‘wet’ van de precieze doelgroep of niche.

Jouw concurrenten hebben allemaal gekozen voor een niche. Maar dat wil nog niet zeggen dat al die niches bij elkaar de totale doelgroep omvatten. Er is altijd ergens een groep mogelijke klanten die buiten de boot valt.

Dus 

als jij dat gedeelte van de doelgroep, dat niet bediend wordt door jouw concurrenten, kiest als ideale klant, heb je al snel je eigen niche.

Concurrenten helpen je op deze manier om snel een niche te vinden die geld oplevert zonder dat je met ellebogenwerk jezelf in het licht hoeft te zetten.

3. Concurrenten maken reclame

Duhuh, dat is een open deur: concurrenten maken reclame.

Daarmee worden ze gevonden. Misschien zelfs beter gevonden dan jij.

Maar

Ze maken niet alleen reclame voor zichzelf. Die reclame vertelt ook een heleboel over het product dat jij ook levert. Die reclame hoef jij in ieder geval niet meer te maken.

Ja je moet er iets aan toevoegen, zodat klanten weten dat ze ook bij jou kunnen kopen. En jouw niche moet weten dat jij bestaat met een toegesneden oplossing voor hun specifieke (deel-) probleem.

Bedenk ook dat concurrenten soms niet goed weten hoe ze hun reclame kunnen toespitsen op hun eigen niche. De reclame die ze maken is dan erg algemeen. En daar kun jij je voordeel mee doen.

4. Concurrenten zijn anders dan jij

Ha, alweer zo’n dooddoener. 

Of toch niet?

Ken jij de ‘klantenreis’? Het proces van prospect naar koper?

Ergens in dat proces is het voor de prospect duidelijk geworden dat ze een probleem heeft én dat er een oplossing voor is. Het enige dat ze nog hoeft te doen is een van de oplossingen kiezen die aangeboden worden. Kiest ze voor jou? Of gaat ze naar een van jouw concurrenten?

Wat betrekken prospects bij hun keuze? Wat laten ze meespelen? Dat is niet altijd even duidelijk. Maar heb jij wel eens nagedacht over dat jij ook kiest? Dat er klanten zijn die jij graag hebt en klanten die echt niet bij je passen?

Hoe duidelijker jij bent over de specificaties van jouw product of dienst, hoe gemakkelijker een prospect kan vergelijken en kiezen. En hoe groter de kans is dat jij een klant krijgt die bij je past, jouw ideale klant.

Het betekent ook dat je duidelijk moet zijn waarin jij verschilt van jouw concurrenten. En je kunt die verschillen groot neerzetten als je eens goed bij jouw concurrenten hebt gekeken. Die hebben dat werk al gedaan.

Voorbeeld uit mijn eigen Marketing Zonder Moeite coachings praktijk:

Veel van mijn concurrenten, die lekker aan de weg timmeren, goed verdienen en veel klanten hebben leveren hun dienst via groepscoaching, online afspraken, webinars en  dergelijke. 

En ik lever mijn marketing coaching (in principe) 1 op 1, live met een kop koffie of thee. 

Dat is een van de kenmerken van mijn manier van werken die mijn klanten heel plezierig vinden.

5. Concurrenten maken het je gemakkelijk om jezelf als expert neer te zetten

Dat heeft uitleg nodig, ik kan nu al haast je opgetrokken wenkbrauwen zien.

Wanneer wordt je gezien als expert, krijg je de ‘expert-status’?

Als je een heel eigen vakgebied hebt.

Natuurlijk moet je goed zijn in je vakgebied. Dat staat voorop.

En je moet ook gevonden worden, daar ga ik dan van uit.

Je schrijft waardevolle artikelen, mensen willen graag je nieuwsbrief ontvangen.

Echter …

Er is iets dat heel snel over het hoofd wordt gezien. Dat is dat je een duidelijke eigen mening moet hebben. En om een eigen menig naar buiten te brengen is het handig te weten wat de mening is van jouw concurrenten. 

Hebben ze dezelfde mening? Schrijf daarover.

Hebben ze een andere mening? Gebruik die om de jouwe ernaast te zetten, of er tegenover.

Zo valt jouw mening op.

6. De steekjes van de concurrent

Waar laten jouw concurrenten steekjes vallen?
Wat hoor of lees je over ze?
Welke moppers en klachten ken je over ze?

Doe het beter!

Wat doen ze goed?
 Waar is hun klantervaring subliem?

Kopieer het!

Zo simpel is het. Daar hebben jouw concurrenten al een hoop werk verricht waar jij alleen maar mee aan de slag hoeft te gaan.

7. Concurrenten leveren waardevolle ideeën

Dit is het meest energie- en tijdbesparende voordeel van het hebben van concurrenten.

Ze leveren je een enorme hoop ideeën:

  • Voor je blog
  • Voor je Nieuwsbrief
  • Voor de mails die je uitstuurt
  • Voor de producten die je kunt maken
  • Voor de vormgeving van alles wat vorm gegeven moet worden
  • Voor je website
  • Voor je marketing
  • Voor . . . 

Mijn ideeën voor onderwerpen van mijn blog komen van mijn klanten en mijn concurrenten (en mijn leermeesters).
De uitvoering van die ideeën komt uit mijn eigen brein.

Dus

Ga aan de slag met wat al klaar ligt voor je. Bedenk dat het gebruiken van iets van een concurrent heel veel zegt over die concurrent: Die is blijkbaar goed in wat ze doet!
 Een fantastisch compliment.

Je hoeft dus heel vaak het wiel niet uit te vinden. je moet het wel onder je eigen wagen monteren.

 

foto: freestock.com
,