Ongemotiveerd? Is de voortgang eruit? Zo blijf je op stoom

Je bent Solopreneur. Je hebt een biz en je doet alles zelf. Misschien heb je een aantal zaken uitbesteed of hulp bij gezocht.

Maar daarnaast blijft er een heleboel wat je toch echt zelf moet doen. En dat is niet altijd leuk.

Wat ik nogal eens hoor van andere ondernemers en wat ik zelf ook heel goed ken is de verzuchting dat het lastig is om gemotiveerd te blijven met werken aan je business als dat gaat voelen als een verplichting.

 

Zoals deze vraag:

“Een paar maanden geleden ben ik enthousiast aan de slag gegaan met allerlei vernieuwingen. Ik heb al veel neergezet en ben tevreden met de resultaten.
En nu is het nieuwtje ervan af. Het wordt weer een sleur. Hoe hou ik mijn motivatie hoog?”

 

Hier zijn 9 tips om op stoom te blijven

  1. Maak themadagen of thema-uren
  2. Ga naar je werk
  3. Zet de activiteiten in je herinneringen app
  4. Verbind het aan een andere activiteit
  5. Visualiseer het eindresultaat, de opbrengst, of het verlies als je niks doet
  6. Onderhandel niet!
  7. Maak een gedetailleerde checklist
  8. Zorg voor accountability
  9. Gebruik de altijd werkende vraag uit ho’oponopono

1. Maak thema-dagen of thema-uren

Reserveer speciale tijdsblokken, halve dagen of zelfs hele dagen om aan een bepaald project te werken of om een terugkerende activiteiten te doen.

Voor dat laatste heb ik zelf onder andere een admin-dag. Dat is de dag waarop ik al mijn administratie bijwerk. Meestal ben ik binnen een uurtje klaar. Het is dus niet zo dat ik op mijn admin-dag alleen maar administratie zit te doen. Wat wel zo is, is dat ik op alle andere dagen geen administratie doe en dat ik dus lekker alles kan opsparen tot mijn admin-dag is aangebroken.

Andere bekende themadagen zijn: een maandelijkse social-media-schrijfdag, een blog-dag, een klant-voorbereidingsdag, een 3 maandelijkse marketing-strategie-dag, een website-dag, een backup-dag.

Voor eenmalige projecten kun je ook heel goed themadagen instellen. Een project dat je binnen twee weken af wilt hebben kun je toewijzen aan vaste projecturen op bepaalde dagen. Het is belangrijk dat thema-dagen of thema-uren altijd hetzelfde zijn. Het kan niet zo zijn dat je iedere dag eens in je agenda kijkt en denkt ‘och ik heb een uurtje over, daar maak ik mooi een thema-uur van’. Nee vaste dagen in de week of in de maand en vaste uren op de met jezelf afgesproken dagen. Mijn admin-dag is op een vaste dag in de week en op het eerste uur van die dag.

2. Ga naar je werk

Soms is het lastig om in de juiste stemming te komen. Er zijn andere dingen waar je aandacht naartoe getrokken wordt. Of je hebt gewoon geen zin, niet goed geslapen of je bent overactief.

Stap op de fiets en ga naar je werk.

Ook al werk je thuis. Je fietst een route die weer bij je huis uitkomt, maar die minimaal 10-15 minuten duurt. Tijdens het fietsen ga je je, haast onbewust, instellen op je werk. Daar fiets je toch immers naar toe? Je komt binnen, je hangt je jas op en je gaat aan het werk.

3. Zet de activiteit in je herinneringen app

Het helpt. Gewoon omdat het heel vervelend is om die herinnering steeds maar onder ogen te krijgen omdat je hem niet kunt afvinken als je niks aan de klus hebt gedaan. En de smoes van “och helemaal vergeten” kun je niet gebruiken.

4. Verbind het aan een andere activiteit

Verbind lastig vol te houden activiteiten aan iets dat je regelmatig doet.

Als je bijvoorbeeld gewend bent om iedere maandag de was te doen, dan kun je je voornemen om, zodra de wasmachine draait, in 10 minuten een opzet te maken voor je volgende blogpost. Neem er een template bij en vul alle onderdelen van dat template in.

Het wordt dan veel gemakkelijker om die blogpost verder helemaal uit te schrijven (op je thema-dag).

5. Visualiseer het eindresultaat

Visualiseer het eindresultaat, de opbrengst als je de klus hebt afgerond. Of het verlies als je niks doet.

Waarom heb je bepaalde activiteiten op je genomen? Waarom ben je aan een project begonnen? Je had er een doel mee, je wilde resultaat.

Een resultaat dat inhoudelijk samenhangt met de activiteit.

Er zijn ook andersoortige resultaten.

Bijvoorbeeld dat als je de activiteit gedaan hebt dat je er dan vanaf bent. Dat je het uit je hoofd kunt zetten, of dat het rust geeft.

Klant-voorbereidingsdagen geven mij heel veel rust. Ik weet dan of ik op de goede weg zit, er kan niks meer tussen komen, en ik kan er nog even op zitten broeden en nieuwe ideeën laten opkomen. En daarmee kan ik mijn klant kwaliteit geven. Wat niet zou lukken als ik de voorbereiding vlak voor een coaching afspraak zou doen. Die rust waar ik op anticipeer geeft me heel veel motivatie om ook de lastige kanten van mijn werk te gaan doen.

6. Onderhandel niet

Uitstellen is altijd het resultaat van onderhandelen met jezelf. Doe dat niet! Ga aan het werk.

Probeer te beseffen waar je onderhandeling over gaat en je zult merken dat het heel vaak een afweging is tussen korte termijn bevrediging (ik heb nu geen zin) en lange termijn bevrediging (ik heb de klus geklaard). De volgende stap is dan om die beide soorten bevrediging te koppelen aan je doelen. Je bedrijfsdoelen, maar ook je levensdoelen. En dan kun je pas serieus onderhandelen met jezelf.

7. Maak een gedetailleerde checklist

Of het nu om terugkerende activiteiten gaat of om eenmalige projecten, een gedetailleerde checklist doet wonderen.

Om twee redenen.

De eerste reden is dat een (niet leuk) project veel gemakkelijker vol te houden is als je precies weet wat je moet doen. Want als je bij iedere stap eerst zou moeten nadenken, dan is er iedere keer de kans dat je afhaakt “ik ga er later wel aan verder”.

De tweede reden is dat wanneer het stapje staat uitgeschreven, niet moeilijk is, niet lang duurt om af te ronden en je er duidelijk voortgang mee maakt,  je geen hoge motivatie nodig hebt.

8. Zorg voor accountability

Accountability betekent Verantwoording.

Zorg ervoor dat je verantwoording moet afleggen over wat je doet. Over een activiteit of project waar je je niet meer gemotiveerd voor voelt. Of projecten die maar niet van de grond komen, waar je maar steeds niet aan begint.

Zo kun je afspraken maken met potentiële kopers over de datum waarop een product of dienst van je op de markt komt. Sommige ondernemers maken er zelfs een wachtlijst voor. Dan kun je niet wegblijven of zeggen dat je wel zult zien wanneer je iets klaar hebt. Je moet dan verantwoording afleggen aan je wachtlijst.

Je kunt ook een persoon vragen om met je mee te kijken en je verantwoordelijk te houden voor wat je doet of juist niet hebt gedaan. Meestal is het je eer te na om in een gesprek met die persoon te moeten zeggen “eh nee ik heb er niks aan gedaan en ik heb daar geen reden voor”.

9. Gebruik de altijd werkende vraag uit Ho’oponopono

Ik zeg nog even voor de duidelijkheid, deze tip werkt altijd!

Ho’oponopono is een traditionele Hawaïaanse praktijk. Ik ga hier niet helemaal uitleggen wat de Ho’oponopono precies inhoudt, maar belangrijk is dat men uitgaat van 3 aspecten van het bewustzijn (onderbewustzijn, waakbewustzijn en bovenbewustzijn). Hierbij “weet” het bovenbewustzijn alle antwoorden. Alleen kun je niet direct communiceren met je bovenbewustzijn. Dat doe je via je onderbewustzijn.

Hoe gebruik je nu Ho’oponopono?

Je stelt je onderbewustzijn een concrete vraag over jouw motivatie. En je zorgt ervoor dat de vraag concreet is en dat je daarbij ook aangeeft wanneer je het antwoord wilt weten.

Je begint je vraag altijd met “Lief Onderbewustzijn”

“Lief Onderbewustzijn, waarom heb ik zo’n moeite om gemotiveerd aan deze klus te blijven werken? Ik wil graag het antwoord binnen 24 uur na nu”.

Ik heb altijd antwoord gekregen op alle vragen die ik gesteld heb aan mijn Lief Onderbewustzijn. Of ik nu een vraag over mezelf had, of een vraag over een klant of over een vriendin. Ik kreeg altijd antwoord.

 

 

 

Foto: Sarah Cervantes