De 5 grootste belemmeringen voor groei van je biz
5 Redenen waarom je biz niet (genoeg) groeit
Wist je dat de grootste belemmeringen voor groei van je biz niet liggen in de marketing die je doet, of in de economie die niet meezit, of omdat je niet genoeg content schrijft, of omdat je niet vaak genoeg op social media zit, of …. ?
Nee de grootste belemmeringen voor groei van je biz liggen bij jezelf!
En de meeste belemmeringen die bij jezelf liggen komen voort uit overtuigingen die je hebt. Maar er is meer dan alleen overtuigingen. Ik heb de 5 belangrijkste belemmeringen op een rijtje gezet. Herken je ze?
De grootste belemmering voor groei van je biz liggen bij jezelf!
1. Het is niet goed genoeg.
Bijna iedere onderneemster heeft hier wel eens last van. Of misschien wel altijd. De belemmerende overtuiging ‘Het is niet goed genoeg’.
Dus moet je eerst verder werken voordat je ‘het’ kunt aanbieden aan de klant.
En wat dat ‘het’ is, dat kan verschillen: Het product is nog niet goed genoeg, de online cursus is nog niet goed genoeg, de website is nog niet goed genoeg, de weggever om inschrijvers op je lijst te krijgen is nog niet goed genoeg. En zelfs “mijn biz is nog niet goed genoeg”!
2. Alles tegelijk – geen voorbereiding
Heb je leuke plannen bedacht voor de komende periode? Heb je nieuwe ideeën opgedaan? Dan wil je die meteen in de praktijk brengen. Want je ziet het helemaal zitten. Je ziet al voor je hoe de uitwerking van je idee eruit ziet in de praktijk, hoe klanten er bovenop springen, hoe je omzet stijgt. Dus hup, aan de slag.
Wat dan fout gaat is dat je er geen goede planning voor maakt. Je bent te ongeduldig, het moet meteen en wel nu! Maar in een goede planning zit voorbereidingstijd en tijd om de gewone zaken van je biz ook door te laten gaan.
Wist je dat de uitvoering van een nieuw idee voor 90% bestaat uit voorbereiden? De resterende 10% wordt verdeeld over de uiteindelijke uitvoering en de bijstelling achteraf.
De uitvoering van een nieuw idee bestaat voor 90% uit voorbereiding. Hou daar rekening mee!
3. Rennen voordat je kunt lopen
Je wilt groeien met je biz. Een van de manieren is om meer producten of services toe te voegen. Of om een bestaand product/service uit te breiden. Maar dat werkt niet als je biz nog niet zo lang bestaat en nog weinig klanten heeft.
Uitbreiding betekent meestal dat er een groter en duurder product/service aangeboden wordt. En als je doelgroep nog niet gewend is aan jou, je biz, je producten of diensten, dan is het aanbieden van grotere en duurdere producten net zoiets als gaan rennen voordat je kunt lopen.
4. Niet kiezen voor een niche
Het niet hebben van een niche is voor bijna iedere solopreneur een grote rem op groei. De veronderstelling dat als je maar zo wijd mogelijk je diensten of producten aanbiedt, je dan ook een groot publiek bereikt is een van de hardnekkigste misverstanden. Verkopen aan iedereen is eigenlijk verkopen aan niemand.
Een potentiële koper wil zich kunnen herkennen in de doelgroep die jij bedient. Want een potentiële koper is vaak op zoek naar een product of dienst wat heel specifiek haar probleem oplost.
Zo is mijn fysiotherapeut groot geworden door zich te specialiseren in schouderklachten. Hij heeft nu een schouderpoli en mensen komen uit het hele land om daar geholpen te worden.
En een vriendin van me hielp haar klanten met afvallen, diëten en gewichtsvermindering. Sinds ze zich heeft gespecialiseerd in het coachen van vrouwen die last hebben van eetbuien is haar biz enorm gegroeid.
5. Geen consistentie
Daar bedoel ik mee dat je niet volhoudt, niet regelmatig bezig bent met dat wat wel regelmatig moet gebeuren in je biz.
Het kan zijn dat je doorzettingsvermogen steeds verder vermindert en er uiteindelijk helemaal niet meer is. Of dat je geen lekker timemanagement systeem hebt. Je productiviteit is veel te laag en je verzint er iets op maar je houdt het niet vol.
Ik vroeg laatst in een netwerk van vrouwelijke ondernemers wie daar last van had. Iedereen stak haar hand op, inclusief mezelf.
Het is een bekend probleem en een lastig probleem omdat het blijft bestaan. Het zal waarschijnlijk nooit helemaal verdwijnen maar je kunt het wel verminderen.
Accountability-effect
Een hele goeie manier om je consistentie op peil te houden is het zogeheten “accountability effect”. Dat betekent dat je iets doet waardoor je jezelf verantwoordelijk maakt om te bereiken wat je je ten doel hebt gesteld.
De eenvoudigste manier is om je doelen op te schrijven, met de daarbij horende concrete resultaten en een omschrijving hoe jouw biz er uitziet als je die doelen en resultaten ook werkelijk gehaald hebt.
Een andere manier is om een accountability partner te zoeken. Iemand aan wie je jouw doelen en acties vertelt en die jou helpt om daar voortgang in te houden. Dat helpen kan door eenvoudig vragen te stellen over hoe ver je bent gevorderd tot betaalde coaching trajecten.
Een studie heeft uitgewezen dat het niet hebben van een accountability partner om te helpen met de goeie voornemens voor het nieuwe jaar, een van de redenen is dat 92% van de mensen die goeie voornemens niet lang volhoudt.
Wat heb ik nou zelf gedaan met deze wetenschap, met deze 5 redenen?
Een van de eerste dingen die ik heb gedaan is het zoeken van een accountability partner. Ik heb er nu zelfs meer dan eentje. En natuurlijk het opschrijven van mijn doelen.
Wat dat heeft opgeleverd? Ik ben daardoor gaan werken aan mijn productiviteit en heb een werkwijze geïmplementeerd die bij me past en die ik dus goed kan volhouden.
Ook ben ik gaan leren over de verschillende stadia waarin een biz zich kan bevinden en wat voor mijn biz ‘rennen voordat je kunt lopen’ is, zodat ik niet in die valkuil trap.
Als laatste heb ik al mijn onaffe producten en cursussen geprobeerd te bekijken met de ogen van iemand die niet alle details kent van wat er eventueel nog mist. Is het goed genoeg, aantrekkelijk genoeg, waardevol genoeg? Bijwerken kan altijd nog. Niemand weet wat je niet hebt toegevoegd.
Conclusie
Sommige van bovengenoemde redenen zijn eenvoudig te vermijden of op te lossen, zoals het vinden van een accountability partner en het op de goede manier plannen van een nieuw idee voor een product of dienst.
Andere redenen zijn lastiger te tackelen, zoals belemmerende overtuigingen.
Belangrijkste is dat je doorgaat en dat je jouw doelgroep laat zien wat jouw producten zijn, wat jouw hulp is en wat jouw inzichten zijn. Laat je niet stoppen maar breng je belemmeringen naar een acceptabel laag niveau.