Maak een website in één dag

Een website in één dag maken

Even snel een website in 1 dag maken is handig als je geen tijd hebt maar wel een product, dienst of iets anders waar je snel mee naar buiten wilt treden.

Aanleiding

Er zijn verschillende aanleidingen om een nieuwe website te maken. En de opsomming hieronder is vast niet compleet.

  • je bent een biz gestart
  • je hebt een tweede lijn opgestart, een extra product of dienst die niet past op je bestaande website
  • je hebt een heel speciale aanbieding die je online wilt zetten met een eigen URL
  • je wilt je product in een andere taal aanbieden
  • Je hebt een tweede naam voor je biz
  • je wilt je hobby wereldkundig maken via een website

Vooral als de situatie zo is dat klanten via een website met jouw biz of product kunnen kennismaken is het belangrijk dat je de website zo snel mogelijk online staat.

En dat op die website de belangrijkste informatie te vinden is.

Het Bouwplan

In dit artikel geef ik je een bouwplan voor een minimale website en ook de snelste manier om dat bouwplan uit te voeren.

Het bouwplan bestaat uit vier fasen

  1. Bepaal het doel van de website
  2. Maak een zogeheten site-map
  3. Schrijf een outline voor iedere pagina
  4. Schrijf de teksten in de juiste volgorde

Het Doel van de website

Je hebt een aanleiding om een nieuwe website te maken. Dat weet je dus, maar naast de aanleiding is er ook een doel.

Stel je wilt een website maken omdat je een biz bent gestart. Dan kunnen er meerdere doelen zijn die je wilt realiseren met de website. Kies er altijd eentje uit als voornaamste doel, zodat de website ook echt in 1 dag klaar kan zijn.

Om erachter te komen wat het belangrijkste doel van je nieuwe website is stel je jezelf de vraag “Wat wil ik dat bezoekers op mijn website doen?”

Vooral als je biz net nieuw is zul je niet meteen van de bezoeker vragen om tot koop over te gaan.

Acties die te maken hebben met kennismaken met jou, je biz en je product zijn dan beter op zijn plaats. Daarbij kun je denken aan acties om de bezoeker op je maillijst te krijgen. Dat kan via een opt-in, een weggever.

Of je wilt dat de bezoeker nader kennismaakt met jou en je mening door je blog te lezen, je te volgen op social media of een gratis kennismakingsgesprek boeken.

En als je zeker weet dat bezoekers op je nieuwe website komen om een koop te overwegen, ja dan is het doel om ze ervan te overtuigen dat ze bij jou moeten kopen of om ze naar je winkel te leiden.

De Site-Map

Een site-map is een plattegrond van de website. Hierop staan de pagina’s benoemd die je minimaal op je nieuwe website nodig hebt. Ik noem het niet voor niks een site-map, het is niet alleen een opsomming. Je zet de pagina’s ook in de volgorde waarin je ze in het menu wilt zien. Er zijn pagina’s die in het hoofdmenu komen, die staan naast elkaar uitgelijnd. En er zijn pagina’s die in een submenu komen, en die schrijf je onder de betreffende hoofdpagina. En dan zijn er de pagina’s of onderdelen die helemaal niet in een menu komen.

Een site-map ziet er dan zo uit:

Hiermee heb je de opbouw van je website klaar, er ligt een plattegrond.

Het maken van de pagina’s kan beginnen.

Outline per pagina

Voor iedere pagina en voor ieder element maak je een opsomming van wat er op gezet moet worden.

Wil je er afbeeldingen op? Zo ja, hoeveel en op welke plekken. En het liefst ook een indicatie wat er op de afbeelding te zien zal zijn.

Zijn er linkjes die van deze pagina naar een andere pagina leiden? Geef aan waar de link aan gekoppeld wordt en waar de link naartoe zal leiden.

Is een formulier nodig of een Opt-in?

Benoem alle onderdelen van de pagina in volgorde van boven naar beneden.
Bijvoorbeeld: menubalk – hoofdillustratie – koptekst/slogan – x tekstelementen – call-to-action – x tekstelementen – testimonial

Dit doe je voor iedere pagina. Dan is het skelet klaar en kun je beginnen aan de teksten.

Website Teksten

Als eerste begin je met de teksten van de Sales-page.

Het lijkt logisch om vooraan te beginnen, met de teksten voor de Home-page. Maar op de Sales-page schrijf je eigenlijk alles wat je op de andere pagina’s nodig hebt. Dus als je de Sales-page geschreven hebt, heb je meteen ook de teksten voor de andere pagina’s. Die je een klein beetje aanpast. Het scheelt je enorm veel werk op deze manier.

Als de teksten geschreven zijn ben je zo ver dat je hem live kunt zetten.

Aanpassingen kunnen altijd gemaakt worden en het is ook slim om af en toe wat te wijzigen of erbij te zetten. Dat geeft ‘leven’ en je website is dan ook voor robots geen dood ding.

De Geheime Pagina

Voor speciale doeleinden kun je een geheime pagina maken. Een pagina waar niet naartoe doorgelinkt kan worden en die ook niet in het menu staat. De URL van een geheime pagina is alleen bekend aan degene die toegang heeft gekregen. Door inschrijving of doorverwijzing.

Mijn website selmamulder.nl had een geheime pagina: De Free Resources Library waar je lid van kon worden. Ik heb hem opengesteld en je kunt hem in het menu vinden. Hier heb je altijd toegang tot gratis materialen. 

Zo krijg je bijvoorbeeld toegang tot de Sales-Page-Template. Handig voor als je een nieuwe website gaat maken en dus start met de Sales-page.