De warme en de koude Sales Page
De warme en de koude Sales Page
Je bent een hele goede vriendin van mij. Niet echt, maar stel je dat eens voor. Je bent een hele goede vriendin van mij en ik heb je uitgenodigd op een borrel met olijven, nootjes en een stukje Belgische worst.
Je belt aan, de deur gaat open en daar sta ik met uitgestoken hand. “Hallo, ik ben Selma Mulder en ik geef een borrel met olijven, nootjes en een Belgisch worstje. Kom er in, je bent van harte welkom! En oh ja, als je hier nog nooit eerder geweest bent, wil je dan hier je naam en e-mailadres opschrijven? Dan nodig ik je de volgende keer persoonlijk uit”.
Je begint acuut te twijfelen aan mijn geestelijke toestand.
Maar stel nu eens dat je mij niet kent en dat je een bord in mijn tuin had zien staan “Gratis borrel met olijven, nootjes en een Belgisch worstje. Kom binnen!” Dan was mijn gedrag helemaal niet vreemd geweest. Integendeel, je zou het gek hebben gevonden als ik helemaal geen aandacht aan je had besteed.
Het maakt dus verschil of je mij al langer kent of dat het de eerste ontmoeting is. Het maakt dus uit hoe je bij mij op de borrel terecht bent gekomen en wat je al weet.
Dat geldt ook voor een Sales Page.
Als je maar 1 Sales Page hebt, dan staan daar voor nieuwe bezoekers waarschijnlijk heel interessante dingen op. Dingen die je wilt weten als je nog nooit op mijn Sales page bent geweest of zelfs nog nooit van mij en mijn diensten hebt gehoord.
Dat zijn overbodige en soms zelfs irritatie opwekkende onderdelen van een Sales page voor mensen die mij al goed kennen, die weten welke problemen ik kan oplossen en die nu gebruik willen gaan maken van een superaanbod.
Maak dus twee Sales Pages, een warme Sales Page en een koude Sales Page.
De warme Sales Page
De warme Sales Page is geschikt voor vrouwen die op je mailing lijst staan. Ze kennen je en ze zijn zich bewust van hun probleem. Vaak hebben ze ook al het idee dat jij een mogelijke oplossing biedt.
De koude Sales Page
De koude Sales Page is geschikt voor vrouwen die via een zoekmachine op je website terecht zijn gekomen. Ze kennen je niet, maar ze zijn zich bewust van hun probleem en ze vragen zich af of er een oplossing bestaat voor hun probleem.
Goed, die vrouwen die op zoek zijn komen op jouw koude Sales Page en daar vertel jij ze onomwonden dat jij de beste oplossing hebt, hoe die oplossing eruit ziet en wat het kost. Je eindigt met een koop-knop. Toch?
De 4 elementen die overtuigen
Er zijn 4 elementen die maken dat een bezoeker op haar minst gaat overwegen of ze jouw oplossing ziet zitten. Dat ze ervan overtuigd raakt dat ze bij jou moet zijn.
1. Je laat zien in je tekst dat je precies begrijpt wat haar probleem is
2. Je schetst een toekomst die haalbaar is met jouw oplossing
3. Social proof
4. Hoe werkt de oplossing, wat brengt het
1. Laat zien dat je precies begrijpt wat het probleem is
Beschrijf het probleem in beeldende woorden en met voorbeelden.
Dus niet: Heb je vaak last van hoofdpijn?
Maar wel: Voel je je schuldig als de kinderen enthousiast met een tekening thuis komen van school en de oppas ze dan zegt dat ze zachtjes moeten doen en de tekening maar voor morgen moeten bewaren. Omdat jij alweer met migraine in een donkere slaapkamer ligt.
2. Schets een heerlijke en haalbare toekomst
Ook nu weer in beeldende taal en voorbeelden.
Dus niet: nooit meer hoofdpijn!
Maar wel: Met onze methode kun je je migraine verminderen zonder medicijnen te gebruiken, zodat je kinderen niet meer op hun teentjes door het huis hoeven te sluipen en jij je niet meer schuldig voelt.
3. Social proof
Als anderen er baat bij hebben gehad, waarom jij dan niet? Dat is kortweg het mechanisme van Social proof.
Verwerk in je Sales Page testimonials, case studies, interviews in een tijdschrift of FAQ. Ook getallen zijn vertrouwenwekkend.
Voorbeeld: Al meer dan 300 moeders halen nu dagelijks zelf hun kinderen van school, waar ze dat vóór onze oplossing zeker twee keer per week door een oppas moesten laten doen.
4. En dan de oplossing zelf
Een grote valkuil is hier dat je gaat vertellen hoe de oplossing eruit ziet.
Overtuigender is het om de bezoeker te vertellen wat de oplossing haar gaat opleveren. En wat die opbrengsten dan weer opleveren.
Dus niet: De oplossing bestaat uit een pakket met 12 oefeningen, 2 video’s en 2 telefonische consulten.
Maar wel: Met onze methode, die gebaseerd is op het werk van xxx en die alle aspecten van het leven met migraine behandelt, vermindert jouw migraine (opbrengsten) en daardoor hoeven je kinderen niet meer zachtjes te doen als ze thuis komen van school (de opbrengsten van de opbrengsten).