Jouw beste marketingtechniek

Vind je het moeilijk om een keus te maken uit het aanbod van marketing strategieën? Natuurlijk is dat moeilijk.

Er is voor iedere mogelijke strategie binnen de marketing wel een “Ultimate Guide” te vinden, een “Challenge” te doen, een gratis “Online Course” te volgen of een “Goeroe” te raadplegen.

En daar is niks mis mee. Je leert er zinnige dingen.

Alles wat je leert over een specifieke marketingstrategie kun je zien als het kopen van een kledingstuk. Met aan de binnenkant een label waarop staat ||One Size||.

Dat is een kledingstuk dat iedereen past, groot of klein, mager of mollig.

Maar flatteert het ook iedereen? Nee, weet ik uit eigen ervaring.

Neem nu die legging.

Hij hing in een leuk winkeltje, ik viel op de kleur en ik was op zoek naar iets dergelijks want ik wilde aan de mode meedoen en hij had het label ||One Size||.

Raak! dacht ik.

In de winkel paste ik de legging. Oef, zat hij helemaal niet lekker! Ik keek in de spiegel en leek het alsof ik iemand anders zag staan.

En om er goed mee voor de dag te komen moest ik er ook nog een wat langere bloes of top bij kopen. Een legging is nu eenmaal iets anders dan een pantalon.

Zo is het met veel marketing adviezen ook.

De video-cursus is prettig om te bekijken, het ziet er gemakkelijk uit en het is helemaal HOT!

Raak! denk je dan.

Totdat je het in de praktijk brengt.

Dan lijkt het wel of een heel ander bedrijf aan de slag is gegaan.

Je herkent jezelf niet in de methode, het gaat je niet lekker gemakkelijk af en je moet er meer voor doen dan je dacht.

En je laat het er al gauw bij zitten.

Misverstanden

Er zijn grote misverstanden bij het kiezen van een marketing strategie voor je eigen business.

Het grote misverstand nummer één is dat iedere strategie ||One Size|| is en dus voor iedereen dezelfde resultaten zal opleveren.

Het grote misverstand nummer twee is dat je jezelf en je bedrijf zichtbaar moet maken op die plaatsen op het internet die populair zijn.

Het grote misverstand nummer drie is dat de nieuwste technieken sneller en meer resultaat opleveren dan technieken die al langer bestaan.

Het grote misverstand nummer vier is dat je niet meetelt zonder video of live beelden.

Over de kleine misverstanden heb ik het maar even niet.

Wat in bovenstaand grafiekje niet is genoemd is bellen. En bellen scoort nog beter dan E-mailmarketing!

De oplossing

Maak een marketingstrategie met ingrediënten die je al in huis hebt, die je van nature al gebruikt, waar je plezier in hebt en waar je kennis over hebt.

Interessant? Lees verder …

 

In 3 stappen naar een natuurlijke marketing

Stap 1 – wat vind je leuk om te doen en gaat je dus gemakkelijk af?

Kijk naar activiteiten waar je met plezier veel tijd in stopt of die je ‘van nature’ altijd al doet.

Te denken valt aan activiteiten als schrijven en notities maken, borrelen met anderen, verhalen vertellen, in de natuur wandelen, skypen met vrienden, ingaan op hulpvragen van anderen.

Denk ook aan vaardigheden die je van nature hebt, die je hebt opgedaan bij een vroegere werkgever, of die je gebruikt bij sport of hobby.

Kennis die je in huis hebt.

Maar ook stappen die je hebt moeten zetten of obstakels die je hebt overwonnen kunnen leiden naar dat waar je gewoon goed in bent.

Ook kun je denken aan dingen waar je graag meer tijd aan zou willen besteden. Dan sla je twee vliegen in een klap want je was het toch al van plan.

Ik leg je in de volgende stappen uit wat je hier mee kunt.

Stap 2 – kies een marketing techniek die past bij wat jij leuk vindt om te doen of die je al gemakkelijk afgaat

Raadpleeg voor een opsomming van alle mogelijke marketingtechnieken deze lijst.

Vind je het leuk om te schrijven en notities te maken? Ga bloggen.

Praat je graag met mensen op feestjes en borrels? Ga netwerken.

Wil je wel in gesprek met een ander maar niet vis-a-vis? Grijp de telefoon.

Maak je graag foto’s? Posten op Pinterest of Instagram.

Vertel je graag succesverhalen? Laat je interviewen.

Luister je graag naar succesverhalen? Ga anderen interviewen.

Je hoeft de gevonden marketingtechnieken niet sec te gebruiken. Want dan ben je eigenlijk weer bezig om een goeroe te volgen.

Nee kies juist alleen die elementen die jou aanstaan en waarbij je het idee hebt dat je ze kunt uitvoeren. In deze stap kun je heel creatief zij.

In de tijd dat ikzelf alles op de rails had staan voor Marketing Zonder Moeite wist ik dat ik op mijn best was in direct contact met anderen. Zowel een op een als met een groep of voor een volle zaal.

Ik werd lid van enkele netwerken. Binnen een maand had ik mijn eerste VIP-klant (waar ik er maar 10 per jaar van kan ‘hebben’) en twee maanden later nog eens twee.

Ook werd ik een aantal malen gevraagd om workshops te geven. Iets wat precies paste in mijn wens om in direct contact te komen met mijn prospects.

Voordat ik met het netwerken begon heb ik geluisterd naar de goeroes, heb ik me terdege voorbereid op de kunst van het netwerken: Wat neem ik mee, hoe maak ik contact, hoe moet ik pitchen en hoe doe ik de follow-up?

Workshops gaf ik jaren, maar ik had me nog niet eerder verdiept in workshops waarmee ik klanten kon aantrekken.

Dus weer luisteren naar de goeroes.

Stap 3 – Kies één techniek en doe die goed, heel goed, bijna perfect!

Als je een techniek kiest, wees er dan ook zeker van dat je precies weet wat je moet doen en hoe je die techniek in de praktijk gaat brengen.

Denk niet dat je dat wel weet. Of dat je een natuurtalent bent. Of dat het tot nu toe altijd wel goed gegaan is.

Je krijgt pas echt resultaat als je precies begrijpt wat de werkende elementen zijn van de gekozen techniek.

Vaak doe je iets van nature heel goed, maar dat wil niet zeggen dat je je bewust bent van wát je nu eigenlijk doet.

Als je goed ben in schrijven, waar komt dat dan door?

Als schrijven je gemakkelijk af gaat, weet je dan hoe je een artikel schrijft dat aanzet tot kopen?

Weet je hoe je jouw artikelen bij een groter publiek brengt?

Ken je het belang van reacties? Weet je hoe je lezers kunt stimuleren om te reageren?

Al die vragen hierboven zijn nog maar het begin van een hele reeks stukjes kennis waarmee je de marketingtechniek van je keuze doeltreffend kunt inzetten.

Het ontbreken van die kennis is dan ook vaak het grootste struikelblok als ik ondernemers hoor vertellen over hoeveel ze al uitgeprobeerd hebben en hoe weinig het heeft opgeleverd.

Neem nou mijn marketing techniek “Netwerken” als voorbeeld:

Het complete netwerken bestaat uit drie fase:

  1. De voorbereiding
  2. Het netwerken
  3. De follow-up

De voorbereiding begint zodra ik de lijst met aanwezigen toegestuurd krijg. Ik kijk met wie ik in contact wil komen en ik bezoek de website van álle deelnemers.

De netwerkbijeenkomst zelf bereid ik voor met de juiste pitch, een relevante openingsvraag of een interessant antwoord op de vraag “wat doe jij?”.

Als ik in gesprek ben probeer ik waardevol te zijn voor de ander.

Na afloop zorg ik altijd voor een follow-up. Ik laat mijn marketing niet afhangen van de acties van degene die ik ontmoet heb.

Ik stuur mijn gratis e-boekje, met de vraag om het door te sturen naar andere ondernemers die er plezier van kunnen hebben.

Soms maak ik een afspraak om eens verder te praten bij een kopje koffie. Ik breng dan iets waardevols mee. Een compliment of een tip voor de website of een referral.

En als ik met iemand wil linken op LinkedIn dan schrijf ik altijd een kort persoonlijk berichtje.

Tot nu toe is er altijd gereageerd op mijn ‘follow-up’.

En iedere keer verbaast het me hoe weinig ik van anderen te horen of te zien krijg als ik zelf even niks doe.

Veelal bestaat de follow-up van de ander uit een onpersoonlijk verzoek om te linken op LinkedIn.

Gemiste kennis en gemiste kans!

Conclusie

Marketing kun je natuurlijker maken door een techniek te gebruiken die bij jou past.

Een techniek die matcht met wat je van nature al doet.

Marketing kun je simpeler maken door slechts één techniek te kiezen.

En marketing kun je succesvoller maken door alle ins en outs te kennen van de gekozen techniek.

Je moet er dus in het begin echt wel aandacht aan geven en tijd en energie in steken, maar als het eenmaal lekker loopt zul je zien dat je er plezier in krijgt!

Welke marketingtechniek doe jij met veel plezier?