7 Redenen om een Marketingplan te maken

7 redenen om een marketingplan te maken, zelfs al heb je een kleine biz

Ik vraag altijd aan mijn klanten wat ze willen bereiken met hun business en of ze een marketingplan hebben gemaakt..
En er komt maar zelden een concreet antwoord op.
Meestal iets in de trant van “Nou gewoon meer klanten, zodat ik aan het werk kan blijven”.

Waarom vind ik voor een solopreneurs-biz een marketingplan belangrijk? En dan vooral concreet en uitgeschreven?

Je weet met marketingplan precies wat je daarvoor moet doen en wat niet, zodat je geen geld of tijd verspilt aan zaken die er op dat moment niks toe doen.
Je kunt checken of dat wat je doet aan marketing ook echt zoden aan de dijk zet omdat je weet waar het toe moet leiden.

En de groei van je bedrijf gaat gemakkelijker en sneller met een concreet marketingplan.
Groei hoeft niet altijd te betekenen dat je biz groter wordt of je klantenaantal stijgt of je omzet verdubbelt.
Groei kan ook gelezen worden als de ontwikkeling die je biz doormaakt. Bijvoorbeeld zelfde omzet, maar andere producten of diensten die beter bij jou passen en waar je meer voldoening aan beleeft.

Of dezelfde producten maar de marketing veel meer toegespitst op een niche, waardoor je omzet stijgt.

Er zitten duidelijk voordelen aan het hebben van een marketing plan.

Tweet this: Je weet met een marketingplan precies wat je moet doen en wat niet, zodat je geen tijd of geld verspilt aan zaken die er op dat moment niks toe doen

Hier geef ik je 7 belangrijke redenen om een Marketingplan te maken.

1. Je groei gaat sneller

Een marketingplan geeft duidelijk aan hoe je je doelen wil gaan bereiken. Het is de snelweg naar je doelen en het zorgt ervoor dat je weinig zijpaden inslaat waarvan je niet weet waarheen ze leiden of die misschien wel doodlopen.
Doordat je weet waar je naartoe wilt en hoe je er wilt komen zullen je je marketing beslissingen gemakkelijker en sneller nemen. Je hoeft niet steeds opnieuw na te denken wat je volgende stap zal zijn of welke weg je moet inslaan.

2. Je werkt gerichter

Er zijn heel veel marketing strategieën en marketing technieken. En dat maakt het vaak moeilijk om te besluiten welke strategie of welke technieken je gaat gebruiken. Zonder een helder plan wordt marketing al gauw schieten met hagel in de hoop dat je iets raakt.
Een (slecht) alternatief voor een marketingplan is het volgen van standaard adviezen. Van deskundigen en guru’s die geen relatie hebben met jou, je business en je doelgroep.
Als je zelf doelen hebt gesteld kun je veel gemakkelijker kiezen voor een strategie of voor een paar technieken die echt bij jou passen.

Tweet this: Een slecht marketingadvies is het volgen van standaard oplossingen van deskundigen die jou en je biz niet kennen

3. Je kunt tussentijds bijstellen

Een mooie bijkomstigheid van een marketing plan is dat je regelmatig kunt ‘meten’ of datgene wat je doet aan marketingactiviteiten ook werkelijk oplevert wat je er van verwacht. Zo ja dan lekker doorgaan. Zo niet dan wijzigingen aanbrengen.
Mijn activiteiten op social media leverden nauwelijks nieuwe klanten op, terwijl netwerken en workshops geven dat wel deden. Ik heb dan ook mijn activiteiten op social media teruggebracht naar een minimum. Daar verspil ik geen tijd en energie meer aan. Daar komt nog eens bij dat ik mensen ontmoeten in netwerken of bij het geven van een workshop heel erg leuk vind. Dat past veel beter bij me.

4. Je vergroot je zichtbaarheid

Als je regelmatig bezig bent met marketing dan doe je dat natuurlijk niet in het geheim. Marketing bestaat uit zichtbare activiteiten. En als je regelmatig iets aan marketing doet, werk je dus ook aan je zichtbaarheid. En dan wordt je weggever gezien en opgepakt en zo krijg je meer inschrijvers op je lijst.

Tweet this: Als je regelmatig iets aan marketing doet, werk je ook aan je zichtbaarheid.

5. Je hebt een planning

Met een plan ga je aan de slag. Je zet de verschillende projecten en acties uit in een tijdlijn. Je maakt tijd om dat wat je in het plan hebt beschreven te gaan doen. In je planning kun je rekening houden met speciale momenten waarop je misschien minder aan de slag kunt gaan zoals feestdagen. Of momenten waarop het minder handig is om veel naar buiten te treden zoals in vakantietijd.

En niet alleen de periodes en tijden waarop je aan het plan, aan je biz werkt, maar je geeft er ook een hoeveelheid tijd aan. Op welke dagen en in welke uren werk jij het beste? En ben je niet persoonlijk bezet door werk voor of met klanten? Hoeveel uren heb je? Wanneer ben je op je best?

6. Je werkt efficiënt

Als je weet wat je gaat doen en wat je nodig hebt kun je heel efficiënt te werk gaan. Je kunt van tevoren workflows maken voor terugkerende activiteiten. Je kunt kleine stappenplannen opstellen of checklisten die je alleen nog maar hoeft te volgen. Je kunt swipe files aanleggen over onderwerpen voor je content.
Je hebt bij een marketingplan vaak ook een budget, dus je geld wordt goed besteed en verdwijnt niet in activiteiten die weinig of niks opbrengen.

7. Je neemt verantwoordelijkheid

Je weet niet half hoeveel meer waarde je zult hechten aan iets dat je concreet hebt opgeschreven dan aan plannetjes in je achterhoofd. Die plannen in je achterhoofd zitten dichter bij hoop dan bij realiteit.

Tweet this: Hoe helderder je visie, hoe sneller het realiteit wordt

Dat geldt ook voor hoe jouw omgeving tegen je bedrijf aan kijkt. Een startende business worden serieuzer genomen als er een plan is. Concreet en opgeschreven.

Je kunt met een duidelijk plan jezelf verantwoordelijk houden voor de uitvoering ervan. Als je regelmatig kijkt of je doelen dichterbij komen dan werkt dat heel motiverend.

Je kunt ook je plan met anderen delen en afspreken om regelmatig verslag uit te brengen. Het wordt dan erg moeilijk om je plannen te laten bungelen.

 

Redenen genoeg om een Marketingplan te maken.

Dat kan snel.

Als je een goed houvast hebt, een checklist of iets dergelijks, dan kun je een prima Marketingplan maken in enkele uren.

Inclusief de fijnmazige planning voor de eerstvolgende 3 maanden.

 

Wanneer maak je een Marketingplan?

Dat hoeft niet persé vlak voor er een nieuw jaar begint. En ook niet in de eerste maand van een nieuw jaar.

Een Marketingplan kun je ieder moment maken. Wel is het goed om de doelen voor een heel jaar te bepalen. Daarmee zorg je dat er een lijn zit in alles wat je voor je marketing gaat doen.

Het Business Werkboek Marketingplan Maken vind je bij de BizMaximizers